Saturday, May 12, 2012

cuci umah

Alhamdulillah.. hari ni rasa separuh drpd beban saya dh hilang.. sbb??.. sbb barang2 saya sudah pon dipindahkan dengan jayanya ke umah baru saya.. yg tinggal barang2 kecik yg boleh lah nak angkut naik kete jek (termasuk lesung batu yg telah diciluk dr mak haha..yg nih jgn dilupa :p)..

mmg 2 bulan nih penat sangat2 menguruskan hal rumah.. drpd mencari kontraktor nk reno umah..crk barang2 yg nak dipasang..dgn nak push developer yg lembab ala2 kura2 suh betolkan defect umah (ini pon lom abis lg prob nyer..naik nyampah dh nak follow up)..kemas barang2.. crk lori..deal dgn MC apartment baru n lama..isi form pindah kuar n pindah masuk..byk sungguh perkara nya... tp alhamdulillah urusan saya dipermudahkan Allah.. semoga Allah sentiasa membantu saya..

plan mula2 ingat kan last saturday nk cuci umah n sunday dh nk pindah masuk kan barang2..dh siap amik 1/2 day leave on thursday n 1 day leave on friday.. tp saya hanya merancang .. lepas dh deal ngan lori..isi form pindah masuk apartment baru.. sekali nak isi form utk pindah keluar dr apartment lama baru la tau rupanya kt apartment lama nih x boleh pindah keluar hari ahad.. so terpaksa saya menukar plan..ahad cuci umah then jumaat pindah..terpaksa lah hr nih saya amik cuti lagi sekali.. dan cuti hr ini adalah cuti terakhir saya utk this financial year.. pas nih x leh cuti sampai bln 7..kalo nk cuti gak kene lah apply no pay leave..haishhh..penin2.. nk wat camner kan ..life goes on..whatever it is..hv to keep moving..

cuci umah baru

cuci umah hari ahad..oleh kerana plan awal nk pindah hr ahad..adik lelaki saya sekeluarga dan mak dh plan awal2 nk dtg kl..dapatlah dorg merasa cuci umah baru saya hihi.. tq to all yg tolong cuci umah ari tuh.. termasuk adik perempuan dan 2 cousins.. jasa anda dikenang..dan oleh kerana adik lelaki saya dh ada kat sini.. saya pon mengambil kesempatan lah membeli barang2 yg jarang2 org pompuan yg pergi beli kan.. ahaha..walau pon kalo dia x dtg hr tu saya tetap akan kene beli barang2 ini :-).. antara nya ..mari kita layanzzz..
tong gas!! haha yg ini sgt penting ok! kalo x..x berasap lah dapur ku yg cantek itu :-).. harga utk tong gas besar dgn gas sekali kt dlm tuh rm79.50.. harga tong tuh sahaja dh rm50..yg ini call jek kedai kt depan apartment..diorg leh antar jek terus sampai depan pintu umah :-) kepala gas n salur gas tu pon dibeli pada hr yg sama dan telah dipasang oleh adik lelaki saya sehingga dapur yg cantek itu berjaya mengeluarkan api nya haha.

tangga ini sgt penting ok! senang nnt saya nk pasang langsir, tukar lampu (if any), lap kipas n apa2lah yg melibatkan kerja panjat memanjat nih :-)..kontraktor yg reno umah saya dh pesan awal2 suh beli tangga yg ada 5 mata tangga.. nnt leh wat sendiri .. sbb skang dh banyak mende2 yg berkonsepkan DIY (Do it Yourself).. harga tangga nih RM90 jek..paling murah ditemui di pasaran..beli kt kedai hardware depan apartment..bwk blk nek kete viva adik saya jek :-)

toolbox nih mmg x ade langsung dlm senarai pembelian saya haha.. tp adik lelaki saya terus capai kt dlm kedai hardware suh beli..dia kata senang nk simpan tools n nak wat apa2 nnt..x dek lah nnt nk crk itu x dek crk ini x jumpa.. then dia amik tukul. playar n screw driver sumer simpan dlm nih..mula2 saya duk pk jugak bilalah agak nya saya akan gunakan mende2 nih sumer.. tp td saya telah pon menggunakan screw driver n tukul untuk pasang katil bujang saya .. ada guna nya kan :-) ...harga toolbox nih RM15 kalo x silap.

ini lah rupa kat bahagian sinki umah saya masa event cuci umah ri tuh..npk x railing n basket yg tergantung tu?? yg tu saya beli kt ikea..kalo x silap harga nya x sampai RM15 pon tiap satu..n tempat letak sudu tu pon saya beli k ikea gak :-) ini jek gambar yg sempat di ambil ..gambar masa kami cuci umah tidak lah pulak terpikir nk amik kan.. dh selesai baru terpikir naperlah x amik gambar kami tgh cuci umah..kalo x boleh letak kt sini sebagai kenang kenangan hihi.




No comments:

Post a Comment