Thursday, May 17, 2012

Hitam Putih Kehidupan

Semalam ada 2 cerita.. satu putih dan satu hitam.. kisah putih nye tgh hari smlm saya dengan kwn saya dr IT dept join budak2 EDU dept untuk celebrate birthday yanie n hani..yanie n hani nih duk kat EDU dept.. oleh kerana dept kitorg terletak sebelah menyebelah so hubungan kejiranan tu mmg rapat lah.. kalo dorg ada kuih lebeh mesti dorg bg kat kitorang ckit.. tp kitorg x pernah pon bg kuih lebeh kat dorg..sbb sepanjang duk kt kompeni nih dept kitorang x pernah dapat kuih free hasil lebihan meeting :p..nak kuih g beli sendiri! haha.. tercerita pasal kuih pulak dah.. ok sambung.. kitorg celebrate kat secret resipi kl sentral.. so berpeluh2 gak lah kitorg berjalan ramai2 menuju ke kl sentral tuh..mula2 ingat kan cam malas nk join..tp pk2 blk dh boring makan dekat area opis ..saya ngan kwn saya pon decide lah join dorg.. lg pon kami nk pegi meraikan org..mende baik..kalo buat tetap akan jadi baik :-) so untuk hani n yanie.. happy birthday to both of you.. moga umur anda diberkati dan mendapat keberkatan dan keredhaan Allah dalam hidup.. semoga dilindungi dan dipermudahkan segala urusan aamiin..

ni lah kek birthday utk dorang :-)


kisah hitam nya pulak .. sebenarnya x tau lah nak kata hitam ke x.. bg saya agak hitam gak lah coz ia telah membuat kan saya suspen petang smlm.. peristiwa berlaku ketika saya mau balik dr opis..sampai kat kete cam biasa dgn jln agak2 cam mendongak ke langit masuk ke dlm kete..kebetulan parking betol2 depan opis smlm.. masuk jek dlm kete start enjin..pasang ekon n radio..pulas stereng n nk tekan minyak..tetiba dtg lah sorang pembantu kedai india tahan kete saya.. kat depan opis saya nih mmg ada deratan kedai makan dan kebanyakan nyer adalah kedai makan india..sambung balik.. saya pon pelik gak apahal minah nih tahan kete saya .. saya pon turun kan lah tingkap kete.. then dia pon cakap.. 'tayar kereta pancit' .. OMG! masa tu dh cam panik gak ..tp kelebihan saya (cewah) saya nih bukan jenis yg cepat latah.. ok cool gitu.. saya turun kete tgk.. mmg dah kempis sikit..tapi lom betol2 leper.. dah suspen..x tau nak wat apa.. pembantu kedai tu suruh saya ke stesen petronas sebelah opis saya.. mmg dekat sangat dah.. dia cakap kat situ ada org boleh tolong..tp saya duk pk lagik.. patut kah saya ke stesen petronas? atau patut kah saya kembali ke opis mintak tolong saper2 yg ada kat opis..jam dah melebihi 5.30 pm..member2 opis pon dh ramai yg dh nk balik..saya mmg dh x ada byk masa utk berpk.. berputar2 kepala otak pikir yg mana satu saya patut buat..ini adalah kelemahan saya.. x leh nk wat keputusan dalam masa yg singkat haha..so saya decide patah balik ke opis..kebetulan terserempak opismate lin n husband dia bob yg dtg nk amik dia..so bob pon dtg kt kete tgk2 kan.. dan dia suggest pegi kat workshop dekat2 situ.. satu pon dr workshop kat situ2 yg dia suggest saya x tau kedudukan nyer di mana.. dia cakap tayar kete lom leper lg sempat kalo nk g workshop..n dia suruh saya pegi petronas dulu untuk pam tayar..saya pon ikut jek lah dia nyer advice

sampai kat petronas saya park dekat tempat pam tayar..then dtg sorg staff petronas cakap 'pam rosak'.. wohooo.. naper lah hr tu yg dia nak rosak..x dek hr lain ke.. dia tanya 'kenapa? tayar pancit?' saya pon angguk jek lah.. then dia tanya lagik 'ada tayar spare' .. saya pon jawab 'ada.. tp x tau ada angin ke x'.. mmg saya x pernah pon amik tau pasal tayar spare.. haha..then saya bkk bonet belakang check tayar ok..ada angin.. dia pon cakap.. 'saya boleh tukar..rm25.. bole?' .. dan kali nih without negotiable saya terus kata 'boleh!'.. duit sudah tiada makna nyer lagik.. saya mau prob saya settle n saya mau pulang dgn selamat ..x mau duk lama2 kat brickfield ..antara tempat yg horror kt kl nih.. baru jek dia kuar kan jack n nak jack kete saya..tetiba lin n bob sampai..oleh kerana bob bwk motor rupa2nya diorg g survey workshop yg dekat2 dengan situ.. then bob suh saya pegi ke workshop terus..so saya pon cancel lah semula servis tukar tayar yg di offer oleh pekerja petronas dgn harga rm25 tuh.. pusing balik crk workshop yg dikatakan oleh bob td.. 2-3 kali pusing sampai saya berenti kat workshop motor yg semua nyer org lelaki dan hampir sumer nyer berbangsa india tanya boleh x tampal tayar kete.. dia kata 'workshop kete ada kat hujung sana.. sebelah stall yang ada kemah biru tu..' so saya pon pegi lagi sekali kt tpt yg dh pon saya lalu td.. Alhamdulillah akhirnya jumpa jugak dgn workshop yg disebut2 itu..dapat lah tampal tayar kete dengan harga RM6 sahaja..settle..jam 6.30 pm saya pon bergerak meninggalkan brickfield dan selamat sampai ke rumah..

ni lah rupa tayar kete saya semasa di'jack' kat workshop

dan ini rupa semasa tayar ditanggalkan.. cam pelik jek..sbb rasa nyer seblom nih yg saya tgk kalo tampal tayar x dek lah sampai nk kene cabut tayar kut..whatever lah..janji settle!



sempena peristiwa 'hitam' itu saya ingin merakam ucapan terima kasih :-

1) Thank You Allah.. kerana sentiasa melindungi hamba Mu ini.. sentiasa memberi kekuatan untuk hambaMu ini menempuh segala cabaran dan dugaan .. memudahkan segala urusan dan memberi kawan2 yg baik dan menemukan saya dengan org2 yg baik juga walau pon saya x kenal mereka dan mereka juga tidak kenal saya.

2) Thank you lin n bob yg susah payah crkkan workshop then patah semula crk saya suh pegi workshop tuh.

3) Thank you pembantu kedai yg mula2 notis tayar saya pancit dan ketuk2 cermin kete saya nak bgtau.. x per.. ketuklah.. saya x marah :-)

4) Thank you kat pak cik petronas.. sbb walau pon saya kene bayar rm 25.. tapi kalo saya tiada pilihan..khidmat anda tetap akan saya guna kan..

5) Thank you kat mekanik kedai workshop motor yg tunjukkan saya the right car's workshop.

6) Thank you jugak kat mekanik workshop kete yg telah menampal siap tanggal lagi tayar kete saya..

Thank you sumer.. pengajaran nya.. dlm hidup kita nih ..kita x boleh memandang rendah pada org lain walau mereka itu hanya seorang pembantu kedai..pekerja stesen petronas n mekanik.. sbb kita x tau bila tiba masanya nnt mereka lah yang kita perlukan untuk membantu menyelesaikan masalah kita..saya selalu ingatkan diri saya sendiri supaya memudahkan urusan org lain selagi terdaya..supaya kita juga akan bertemu dgn mereka2 yang akan menolong dan memudahkan urusan kita nanti..

balik petang tuh dlm kete saya terdengar lagu 'Hitam Putih Kehidupan' nyanyian Sheila Majid..lagu lama.. sangat terkesan di jiwa sbb dengar selepas berlaku nya peristiwa tragik :-) .. mari kita layanzz lagu tema hari itu hehe

credit utk adik2 yg wat video clip nih.. akk suke ;-)



No comments:

Post a Comment