Tuesday, May 29, 2012

Kisah bilik air 1

ini bukan citer sensored yer.. tiada kamera yg tersembunyi atau seumpama nya haha..ini kisah org baru dpt umah.. al-kisah lah last saturday adik lelaki saya tetiba call nak dtg kl..dh petang dh time tu.. saya kt umah sewa lagi..so saya pon jwb ok! kalo nak dtg saya pegi umah baru saya skang..then sampai jek kt umah dia tanya..'kak..ko ada nak gantung gambar x?.. frame ke.. ayat2 quran x? aku ada bawak drill nih..' .. owh saya mmg x terpk lagik nak gantung apa kat umah saya.. mmg setakat ni x nk pk.. dh penat pk wat mende lain dh kut.. cukup2 lah.. cuma bila dia ckp pasal drill tu saya cuma terpk nak pasang cermin n tempat sidai tuala kat bilik air..juga nak pasang tali paip lah kan kt dlm bilik air..

hari ahad pagi2 kami pon pegi lah jalan ipoh carik accesories bilik air.. dapatlah cermin, tempat sidai tuala..para cermin n tali paip dgn harga yg agak murah..ni kontraktor yg wat kitchen cabinet n ceiling umah saya yg suggest kalo nk crk accesories bilik air..crk kt jln ipoh..byk pilihan dan harga agak berpatutan..dpt lah harga yg buy 1 free 1 punya..cermin 2 keping rm69..nih kalo kt ikea yg plg murah sebijik cermin yg agak cantik dh rm45 sekeping.. 2 dh rm90 hoho..tuh yg x beli2 tu haha..2 towel bar pulak harganya rm79.. pernah survey kt giant.. yg ala2 camtu harga dlm 40-50++ kut satu..glass shelf pulak 2keping rm68.. then saya beli bidet spray senang lah sikit nak bertaharah kan haha.. yg ini agak mahal.. ada yg murah..tp saya pilih yg mahal sikit..pesal ntah haha..harga untuk 1 ialah rm85 ye ..so kali lah ia dgn 2.. byk lah saya berabis untuk hari itu hanya untuk membeli accesories 2 buah bilik air.. x per.. saya x dek anak nak kene beli buku sekolah ke..susu ke or pampers ke hahaha..memujuk hati sendiri :))

pemasangan untuk accesories adalah percuma sbb dipasang sendiri oleh adik lelaki saya dan dibantu oleh saya dlm menentukan di mana mereka2 itu perlu berada dan memastikan kedudukan mereka2 itu tidak senget :)..siap pasang cermin..shelf glass..towel bar n bidet.. time nak pasang bidet holder tuh berlaku lah peristiwa tragic di bilik air luar huhu.. oleh kerana nak cantik punya pasal kan nk kasi sama lurus dgn paip kami telah terdrill batang paip kat dlm itu hoho..maka terkeluarlah air di dinding itu huhu.. so hari ini terpaksa lah panggil plumber dtg untuk hack balik dinding tuh betolkan paip tu semula..n terpaksa jugak amik el 2 hari untuk membetulkan keadaan semula.. n terpaksa jugak berjumpa dgn en ahmad untuk dapatkan 2 keping tiles ..sib bek lah x kene charge.. dan terus saya terlupa nak amik gambar accesories yg telah dipasang untuk upload di sini (lain kali jek lah) ..yg saya amik ialah kerja2 pembaikan yg dilakukan oleh plumber haha..so kene lah bayar rm100 kt plumber di atas kerja2 yg dilakukan.. tp td masa nak bayar dia kata.. x per u tgk dulu esok..beberapa hari lagi.. kalo dh ok baru bayar.. bila dia ckp camtu saya pon ada sedikit susah hati..sbb dia pon x konfiden mende tuh dh fixed ke belom hoho.. so tunggu lah esok lusa baru check semula tgk ada lagik x air meleleh kuar dr situ..

beginilah keadaan sebenar bila drill tembus ke batang paip itu huhu


plumber sedang menyelamatkan keadaan


setelah di hack.. dorg tampal pakai gam jek sampai gak tuh jdk plastic paip tuh.

2 comments:

  1. Assalamualaikum. Kebetulan terjumpa blog ni. Nak tanya u duduk area mana? Saya ada masalah yg sama terdrill paip air. Tapi plumber quote RM300. You punya plumber ni based dkt mana? Thanks.

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam.. saya kt area gombak..tp x rekemen lh plumber tu..dia cuma tampal dgn gam..then lepas dh plaster masih ada leaking..kalo nk buat suhh plumber potong paip n sbg yg baru kt tpt bocor tu..saya kene rm100 ri tu..

    ReplyDelete