Tuesday, May 8, 2012

Memoir anak felda - part 1

Durian runtuh

untung lah org felda hari ni dapat durian runtuh 15k..5k untuk ketua keluarga..5k untuk isteri.. dan 5k lagi untuk generasi ke-2 felda (share lah dgn adik beradik yer)..saya sebenarnya terkejut jugak peruntukan untuk generasi ke-2 tu.. sbb sumbangan generasi ke-2 nih x lah sehebat generasi pertama..selalu nya mak bapak yg akan agihkan sendiri kat anak masing2 kan ..tp dh orang nak bg kan..saya dengan suka suki hati menerima nyer seikhlas yg mungkin wakaka

hari nih macam2 komen yg keluar.. ada yg suka.. ada yg x suka.. ada yg ckp sbb dh nak pilihanraya..ada yg cakap 'byk nyer duit gov..' takut gov bankrupt kut..macam2 lah..kalo tanya saya.. saya akan cakap.. jumlah tu terlalu sedikit untuk peneroka felda.. sepatut nyer mereka dapat lebih..dan bukan baru sekarang..tapi dr dulu lagi.. apa yg saya cakap nih mmg x dek sangkut paut dgn politik.. tapi mungkin lebih kepada 'appreciation' terhadap peranan yg telah dimainkan oleh peneroka felda 20-30 tahun yg lalu..alaa macam org makan gaji dapat bonus 3 bln..tp org makan gaji keje lebih dr 6 bulan dah eligible utk bonus kan haha..org felda nih berpuluh tahun baru lah dpt rasa.. bila kita flash back 20-30 tahun yg lalu..peneroka felda nih merupakan tonggak (betol ke perkataan nih?) utama dlm menyumbangkan kpd ekonomi negara (awat ayat cam pelik jek nih haha)..kalo x . x kan lah Malaysia boleh jdk antara pengeluar utama sawit dan getah in the world kan..dan bg saya duit yg diorg dapat hari nih bukan duit gov..tapi duit felda..organisasi yg sama2 dibina oleh mereka..

kalo nk citer pasal tanah tapak umah ngan ladang pulak..tanah tuh mereka bayar dengan hasil ladang yg diusahakan dr zaman jin bertendang dulu lg .. bkn dpt free.. so skang dah abis bayar.. masing2 dh dpt geran.. barulah ramai yg cakap..untung lah org felda.. tanah dapat.. duit pon dapat.. bg saya.. x kira lah di mana kita 30 tahun yg lalu.. masing2 ada kejerihan dan cerita pahit manis mereka yg tersendiri..cuma pengukur kejayaan nya adalah sekarang..bila org mula nampak hasilnya..

Kami pon susah jugak :)

"Ciannye la citer seindah sakura nie...kasut xde,koyak..kn bakar...beras laks xde...cian sugoh...tu la dok kt pantai...kalo dok kat felda..musti dpt 15k...huhuhu" -a fren-



Tergelak2 saya baca status fb kawan saya nih..tetiba teringat lak zaman kecik2 dulu masa duk kat felda..kami x hidup senang pon..sama jek macam dalam citer seindah sakura tu.. mak saya pernah citer..saya ngan adik kembar saya menangis ajak balik rumah lama masa mula2 pindah dulu.. ye lah..duk dlm hutan haha..dgn semak samun sekeliling umah.. tp saya x ingat..sbb time tu umor saya pon baru 4 tahun kut..

Kongsi air ramai2
tapi saya masih ingat bila kami terpaksa kongsi air paip kat tepi jln ramai2..ramai suri rumah2 yg akan basuh kain kt situ..mandi pon kat situ.. angkut air balik umah..even utk memasak pon guna air yg sama..bila keadaan semakin baik..kami mula dapat bekalan air paip ke umah..tapi kaler air nyer usah dicakap..mmg keruh macam teh susu..lama jugak kami tunggu utk dptkan air yg ditapis jernih..masa tu air cuma ada 2 hari sekali.. kalo x silap kami take turn dengan felda sebelah..kalau hari nih felda kami ada air..felda sebelah x akan ada air..esok pulak felda sebelah ada air..dan felda kami pulak x ada air..kalo nasib x baik.. 2-3 hari..n kadang2 seminggu x dek air..time tu kami ramai2 pegi mandi kat paya atau sungai..ada satu masa tu sumer umah ada perigi.. saper bernasib baik umah dia ada mata air so perigi mereka adalah air..yg x bernasib baik perigi mereka hanya kosong dan dijadikan tempat buang sampah jek..sehingga sekarang kalo pergi umah peneroka felda kebanyakan nya mempunyai kolah air yg besar2 dalam bilik air mereka.. itu antara kesan nya drpd peristiwa kegagalan pihak tertentu membekalkan air yg bersih kepada penduduk di felda2.

Pergi sekolah
kami jalan kaki ramai2 pegi sekolah..saper yg ada duit lebih boleh lah belikan basikal utk anak2..tapi saya adik beradik jln kaki jek g sekolah.. masa mula2 masuk darjah 1 saya pernah rasa masuk kelas di mana kelas nya dibuat di dalam rumah kayu felda.. tapi dlm 1-2 minggu jek..kemudian kami  beratur 2 barisan jalan ramai2 pergi ke bangunan baru sekolah rendah kami.. kiranya batch saya lah murid darjah 1 pertama yg duk kat bangunan baru tu.. batch yg lagi atas dr saya lagi kesian..pegi sekolah kat kampung sebelah.. masa tu mana ada bas macam sekarang..motor pon x mampu beli..apatah lagi kereta.. so kakak2 n abang2 nih gi sekolah naik land rover felda utk pegi ke sekolah..kesiaann..tp itulah kami anak felda..

Pelita minyak tanah
bila malam kami pakai pelita minyak tanah jek..rasa nya lama jugak felda saya tu masuk elektrik..kalo x silap saya dah masuk sekolah menengah kut baru ada elektrik.. masa tu awal tahun 90-an kalo x silap..bayang kan tahun 90-an pon kami masih belom rasa lagi nak pakai elektrik..pegi mengaji al-quran bawak pelita sorang satu.. bila balik mengaji malam2 semua berlari dari jauh dh jerit panggil mak suruh bukak pintu umah..ndak pulak kalo siang tu ada org meninggal..jln ke umah tok guru mengaji kami tu kebetulan berhampiran dengan tanah perkuburan..tapi seronok sebab ramai ..
 
 
haishh dah boleh wat cerpen dah entry nih.. sambung part 2 lenkali lah pulak.. nk tido hihi.


2 comments:

  1. hahahaha...copy paste status cam ku kenal jerk...hehehe..neway, ye betui...seme org time dulu dok susah...generasi abag-abag aku yang rasa macam tu...sampai ke generasi aku dh tak rasa dah..sbb tu dh jd cam kacang lupe tanah sat...hehehe...satu lagi yang aku setuju...org felda patutnya dapat lebih dari itu atas penat lelah diaorg...apa la sangat 15K tuh...patut ada 1.5 juta per family..baru la adil...just my 2 cent la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ur status lah tuh..i like the part 1.5 juta tuh haha.. mak cik kayo wehh :-))

      Delete