Friday, May 25, 2012

Memoir anak felda - Part 2

intro

wahh!! lama betol entry ini tertangguh.. dah nk wat camner.. byk ngat mende lain yg interprem..haha..lately nih ada rasa malas yg semacam lah.. x tau lah kenapa.. cam boring kut.. x dek apa2 yg menerujakan.. tiada pemangkin...seperti orang kehilangan sesuatu.. cewahhh.. terasa cam kosong kosong koosoonngg.. k lah sambung balik lah memoir anak felda nih..

ri tu dah citer pasal air .. sekolah.. pelita minyak tanah .. ri nih nk citer pulak ek?? ilham ilham.. datang lah cepat ekekekek..

lampu gesolin


pernah tengok x lampu gesolin?? dulu masa kecik2 lampu nih sangat glamer dan digunakan masa ada majlis kenduri jek.. lampu tu agak besar.. mentol dia kalo x silap macam net kut..nnt letak minyak gesolin (or minyak tanah?) kat bahagian bawah nyer.. pastu ada satu punat untuk pam sampai minyak tu naik ke atas.. nyalakan api..pastu nanti mentol net tu akan kembang.. kalo x silap lah.. cam dh ingat2 lupa pulak pasal lampu ni..lampu nih nanti akan digantung kt alang2/kayu yg dekat atap umah tu..

lampu kalimantang


betol ke ejaan tu ek? tau kan lampu kalimantang tuh camner? lampu panjang kaler putih lebih kurang 6 kaki panjang tuh..sampai sekarang pon kite duk pakai lagi lampu nih :).. dlm entry part 1 dulu saya ada cakap pasal felda kami yg lambat terima bekalan elektrik.. so camner kami leh guna lampu nih kan?? haaa.. ada 2 cara.. cara pertama kami pakai bateri kereta.. pernah tgk x camner org pasang lampu nih guna bateri kete?.. wiring utk setup lampu nih dibuat oleh arwah abah saya sendiri.. yg saya ingat lampu tu akan disambungkan wayar kepada dua pengepit . satu positive n satu lg negative.. satu biru n satu kaler merah kalo x silap..kalo korg x leh bayang kan.. korang g bukak bonet depan mana2 kete tgk kat bahagian bateri nyer.. mesti korang jumpa punya pengepit kat bahagian bateri kereta tu..haha.. macam tu lah rupa nyer.. agak nyer idea nak sambung kan lampu tu dgn bateri kereta nih dpt drpda idea kereta tu sendiri lah kut .. kreatif kan hehe.. so mmg x dek suis on off ye tuan2 dan puan2 sekalian :)).. nak pasang lampu kepitkan sahaja kedua2 pengepit itu kepada bateri itu.. kalo nak tutup lampu ..tanggal kan aje pengepit tu.. no suis2 ok! haha.. n then cara yg kedua pulak guna generator..tp masa ni keadaan hidup kami dh agak jauh berubah kut..dh mampu nk pakai generator.. cara generator digunakan sama jek macam org2 yg jual kat pasar malam tu guna..

tengok tv

dulu tengok tv hitam putih.. saya ingat lagik tv umah saya ada pintu kat depan.. siap ada built in kabinet lagik..kalo nak carik siaran main pulas2 kat punat bahagian tepi..x dek lah nak tekan2 cam sekarang :) x dek elektrik so camner nk tgk tv kan? hehe..yg nih pon kitorg guna bateri kereta gak.. sama gak mcm lampu..ada pngepit yg akan sambung ke bahagian bateri kete tu nnt.. so setiap 2-3 hari kami x leh tgk tv sbb bateri dh abis :).. bateri kete akan dihantar ke kedai cina kat lanchang untuk di charge semula..isi air bateri jek sebenarnya :)..saya x ingat baper harga kene charge..owh lagik satu... dulu tv ada lesen u.. nanti sekali sekala ada lah orang2 berkenaan datang check lesen tv hahah.. kelakarkan.. tv pon ada lesen.. agaknyer itu lah salah satu cara yg kerajaan ada nak tambah kan pendapatan pada masa tu.. ye lah kalo nak harapkan income tax.. baper kerat jek lah yg kene bayar kan :)..so tv pon tv lh haha.. setiap kali ada jek org yg dtg check lesen tv.. mesti ada org yg akan sorok tv masing2.. sorok sampai ke ladang getah u :))


rock kapak!


wakaka tetibe pulak terlepas ke rock kapak..pehal.. sebenarnya baru abis tgk versus td..tema minggu nih rock kapak :) saya sebenarnya jarang2 tgk tv.. dalam hidup saya x dek tv x apa saya x kisah.. tp tolong lah jgn x dek internet haha..lagi satu .. x dek peti ais x per.. tp toloonngg lah jgn x dek mesin basuh hak3x ..tp ari nih sbb tema rock kapak kan.. saya tunggu jugak depan tv.. sbb rock kapak nih sangat gemilang masa zaman2 remaja saya :).. teringat peristiwa kali pertama dapat surat cinta wakaka.. sudah sudah.. saya mau tido.. lain kali sbg part 3 pulak.. errkkk..

2 comments:

  1. sebenarnya bukan anak felda pun ada yg merasai menda yang sama.. zaman dulu mmg kebanyakan orang susah berbanding sekarang. even ada yg sampai makan nasi dengan garam. kalau hari beruntung skit, makan nasi dengan kuah meggi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju!! kalau saya ni anak kampung mesti tajuk entry nih akan jadik 'memoir anak kampung'.. tp saya anak felda :)

      Delete